The literature list indexes sources from different countries in different languages. In principle the original spelling of each language was kept including its special characters. |info| Film, literature and music titles cited in the literature list are shown in italics. |info|
literature list on: Rye, Stellan
number of items: 25
| ?O | City of publication unknown | 
| ?V | Publishing company unknown | 
| ?J | Year of publication unknown | 
| ?N | Issue number unknown | 
| ?G | Volume number unknown | 
| ?D | Date of publication unknown | 
| ?P | Number of pages unknown | 
| ?R | Series number unknown | 
#1
Andrade Boué, Pilar: El doble como elemento fantástico en el cine. In: Espacios y tiempos de lo fantástico: Una mirada desde el siglo XXI. Ed. Pilar Andrade. - Bern; Berlin; Bruxelles; Frankfurt/Main; New York; Oxford; Wien: Lang 2010. pp. 233 ff.
Description:
 Discusses, among others, Stellan Rye’s Der Student von Prag. 
Index:
 Rye, Stellan 
 Student von Prag, Der (1913) 
 Doppelgänger ~ Double 
#2
Andrade, Pilar: Cinema’s doubles, their meaning, and literary intertexts. In: CLCWeb: Computers, Literature and Culture 10. 2008. No. 4. [December] pp. 1-9.
Description:
 Discusses, among others, Stellan Rye’s Der Student von Prag. 
Index:
 Rye, Stellan 
 Student von Prag, Der (1913) 
 Doppelgänger ~ Double 
#3
Busque, Alice-Anne: Le personnage malefique dans le cinema fantastique de l’Allemagne pre-hitlerienne ou l’Allemand et son double negatif: Le Juif. - Québec City, Québec: Université Laval, Ph.D. 2003. [Abstract in: Dissertation Abstracts International A 64. 2004. No. 11. [May] p. 3881.]
Index:
 Galeen, Henrik 
 Lang, Fritz 
 Murnau, Friedrich Wilhelm 
 Wiene, Robert 
 Wegener, Paul 
 Rye, Stellan 
 Deutschland ~ Germany 
 Religion: Juden ~ Religion: Jews 
 Böse, Das ~ Evil, The 
#4
Diederichs, Helmut H.: Der Student von Prag: Einführung und Protokoll. Original-Exposé von Hanns Heinz Ewers. - Stuttgart: Focus Verlag 1985. (= Focus Film-Texte 2.)
Index:
 Rye, Stellan 
 Ewers, Hanns Heinz 
 Student von Prag, Der (1913) 
#5
Drexler, Peter: Geheimnisvolle Welten: Der Student von Prag (1913). In: Fischer Filmgeschichte. Band 1: Von den Anfängen bis zum etablierten Medium 1895-1924. Hrsg. von Werner Faulstich und Helmut Korte. - Frankfurt/Main: Fischer Taschenbuch Verlag 1994. (= Fischer Taschenbuch 4491.) pp. 219-232.
Description:
 On Stellan Rye’s classic silent film. 
Index:
 Rye, Stellan 
 Student von Prag, Der (1913) 
 Stummfilm ~ Silent Film 
#6
Gehler, Fred: Pioniere und Visionäre 1912-1933. In: Filmstadt Babelsberg: Zur Geschichte des Studios und seiner Filme. Hrsg. von Axel Geiss. Mit Beiträgen von Fred Gehler [et al.]. - Berlin: Nicolaische Verlagsbuchhandlung 1994. pp. 18-43.
Description:
 Discusses also the classics of the German expressionist fantastic film, among them Stellan Rye’s Der Student von Prag, Henrik Galeen’s Der Golem and the films of Fritz Lang and Friedrich Wilhelm Murnau. 
Index:
 Rye, Stellan 
 Galeen, Henrik 
 Lang, Fritz 
 Murnau, Friedrich Wilhelm 
 Student von Prag, Der (1913) 
 Golem, Der (1914) 
 Babelsberg ~ Babelsberg 
 Expressionismus ~ Expressionism 
 Deutschland ~ Germany 
#7
Gerle, Jörg: Der Student von Prag: Ein Stummfilm-Meisterwerk, zwei meisterliche Fassungen. In: Film-Dienst 69. 2016. No. 17. [August 18] p. 55.
Description:
 On a DVD edition. 
Index:
 Rye, Stellan 
 Student von Prag, Der (1913) 
 Stummfilm ~ Silent Film 
 DVD ~ DVD 
#8
Grimm, William E.: The Faust legend in music and literature. Vol. 2. - Lewiston, New York; Queenston; Lampeter: Edwin Mellen Press 1992. (= Studies in the history and interpretation of music 36.)
Reviews:
 Foell, Kristie A.: [untitled] In: Ars Lyrica 1994. No. 8. [?D] pp. 180-184. 
Description:
 On musically, literarary and filmic Faust adaptions. Discusses, among others, five Faust films: Stellan Rye’s Der Student von Prag, Murnau’s Faust - Eine deutsche Volkssage, Doctor Faustus by Richard Burton and Nevill Coghill, István Szabó’s Mephisto and Walter Hill’s Crossroads. 
Index:
 Rye, Stellan 
 Murnau, Friedrich Wilhelm 
 Burton, Richard 
 Coghill, Nevill 
 Szabó, István 
 Hill, Walter 
 Student von Prag, Der (1913) 
 Faust - Eine deutsche Volkssage (1926) 
 Doctor Faustus (1967) 
 Mephisto (1980) 
 Crossroads (1986) 
 Literatur ~ Literature 
 Faust ~ Faust 
 Musik ~ Music 
#9
Harries, Rebecca Virginia: The monstrous world and its shadow: The grotesque aesthetic and the apocalyptic in German Expressionist drama and film. - Toronto, Ontario: University of Toronto, Ph.D. 2000. [Abstract in: Dissertation Abstracts International A 61. 2000. No. 6. [December] p. 2107.]
Description:
 Discusses especially Stellan Rye’s Der Student von Prag, Robert Wiene’s Das Cabinet des Dr. Caligari and Friedrich Wilhelm Murnau’s Nosferatu - Eine Symphonie des Grauens. 
Index:
 Rye, Stellan 
 Wiene, Robert 
 Murnau, Friedrich Wilhelm 
 Student von Prag, Der (1913) 
 Cabinet des Dr. Caligari, Das (1919) 
 Nosferatu - Eine Symphonie des Grauens (1922) 
 Religion: Apokalypse ~ Religion: Apocalypse 
 Expressionismus ~ Expressionism 
 Deutschland ~ Germany 
#10
Hunt, Leon: The Student of Prague: Division and codification of space. In: Early cinema: Space - frame - narrative. Edited by Thomas Elsaesser. - London: British Film Institute Publishing 1990. pp. 389-401.
Index:
 Rye, Stellan 
 Student von Prag, Der (1913) 
#11
Die Sagen- und märchenhafte Leinwand: Erzählstoffe, Motive und narrative Strukturen der Volksprosa im "klassischen" deutschen Stummfilm (1910-1930). - Sinzheim: Pro Universitate Verlag 1994. (= Wissenschaftliche Schriften: Medien.) pp. 65 ff.
Index:
 Rye, Stellan 
 Student von Prag, Der (1913) 
 Stummfilm ~ Silent Film 
 Märchen ~ Fairy Tales 
 Deutschland ~ Germany 
#12
Kinsella, Tanya: Obscured origins: The early German art film and 18th-century classical aesthetics. - Chapel Hill, North Carolina: University of North Carolina at Chapel Hill, Ph.D. 2001. [Abstract in: Dissertation Abstracts International A 62. 2002. No. 11. (May) p. 3801.]
Description:
 Uses the aesthetic writings of Lessing and Schiller for an interpretation of Stellan Rye’s Der Student von Prag, Der Golem, wie er in die Welt kam by Carl Boese and Paul Wegener, Robert Wiene’s Das Cabinet des Dr. Caligari and Friedrich Wilhelm Murnau’s Nosferatu - Eine Symphonie des Grauens. 
Index:
 Lessing, Gotthold Ephraim 
 Schiller, Friedrich 
 Rye, Stellan 
 Boese, Carl 
 Wegener, Paul 
 Wiene, Robert 
 Murnau, Friedrich Wilhelm 
 Student von Prag, Der (1913) 
 Golem, wie er in die Welt kam, Der (1920) 
 Cabinet des Dr. Caligari, Das (1919) 
 Nosferatu - Eine Symphonie des Grauens (1922) 
 Deutschland ~ Germany 
#13
Köhler, Thomas: Der Student von Prag: Wandlungen eines Filmstoffs. In: Übergänge und Entgrenzungen in der Fantastik. Hrsg. von Christine Lötscher. - Wien; Zürich; Berlin; Münster: Lit 2014. (= Fantastikforschung 1.) pp. 41 ff.
Index:
 Rye, Stellan 
 Galeen, Henrik 
 Robinson, Arthur 
 Student von Prag, Der (1913) 
 Student von Prag, Der (1926) 
 Student von Prag, Der (1935) 
#14
Kuras, Peter Linscott: Early German cinema and dogmatic jurisprudence. - Princeton, New Jersey: Princeton University, Ph.D. 2014. [Abstract in: Dissertation Abstracts International A 75. 2015. No. 10. [April] p. ?P.]
Description:
 Includes detailed analyses of Max Mack’s Der Andere and Stellan Rye’s Der Student von Prag. 
Index:
 Mack, Max 
 Rye, Stellan 
 Andere, Der (1913) 
 Student von Prag, Der (1913) 
 Deutschland ~ Germany 
 Justiz ~ Justice 
#15
Loew, Katharina: Techno-romanticism: Special effects in German fantastic films of the silent era. - Chicago, Illinois: University of Chicago, Ph.D. 2011. [Abstract in: Dissertation Abstracts International A 72. 2012. No. 11. [May] p. ?P.]
Description:
 Discusses especially Stellan Rye’s Der Student von Prag as well as Friedrich Wilhelm Murnau’s Nosferatu and Faust. 
Index:
 Rye, Stellan 
 Murnau, Friedrich Wilhelm 
 Student von Prag, Der (1913) 
 Nosferatu - Eine Symphonie des Grauens (1922) 
 Faust - Eine deutsche Volkssage (1926) 
 Technik: Spezialeffekte ~ Technology: Special Effects 
 Technik ~ Technology 
 Stummfilm ~ Silent Film 
 Deutschland ~ Germany 
 Romantik ~ Romanticism 
 Expressionismus ~ Expressionism 
#16
Martynkewicz, Wolfgang: Von der Fremdheit des Ichs: Das Doppelgängermotiv in Der Student von Prag (1913). In: Der fantastische Film: Geschichte und Funktion in der Mediengesellschaft: Hrsg. von Oliver Jahraus und Stefan Neuhaus. - Würzburg: Königshausen und Neumann 2005. (= Film - Medium - Diskurs 10) pp. 19 ff.
Index:
 Rye, Stellan 
 Student von Prag, Der (1913) 
 Doppelgänger ~ Double 
#17
Nagler, Lihi: Allegorien der Kulturkämpfe: Die Doppelgänger-Figuren in Der Andere (1913) und Der Student von Prag (1913) und ihre Remakes von 1930 und 1926. In: Montage/AV 16. 2007. No. 1. p. ?P.
Index:
 Mack, Max 
 Wiene, Robert 
 Rye, Stellan 
 Galeen, Henrik 
 Andere, Der (1913) 
 Andere, Der (1930) 
 Student von Prag, Der (1913) 
 Student von Prag, Der (1926) 
 Doppelgänger ~ Double 
#18
Peucker, Brigitte: German cinema and the sister arts: Wegener’s The Student of Prague. In: Traditions of experiment from the enlightenment to the present: Essays in honor of Peter Demetz. Edited by Nancy Kaiser and David E. Wellbery. - Ann Arbor, Michigan: University of Michigan Press 1992. pp. 167-185.
Index:
 Rye, Stellan 
 Student von Prag, Der (1913) 
 Experimentalfilme ~ Experimental Films 
 Deutschland ~ Germany 
#19
Schlüpmann, Heide: Je suis la solitude: Zum Doppelgängermotiv in Der Student von Prag. In: Frauen und Film 1984. No. 36. [?D] pp. 11-24.
Index:
 Rye, Stellan 
 Student von Prag, Der (1913) 
 Doppelgänger ~ Double 
#20
Schlüpmann, Heide: The first German art film: Rye’s The Student of Prague (1913). In: German film and literature: Adaptions and transformations. Edited by Eric Rentschler. - New York, London: Methuen 1986. pp. 9-24.
Index:
 Rye, Stellan 
 Student von Prag, Der (1913) 
 Literatur ~ Literature 
 Deutschland ~ Germany 
#21
Schwarz, Alexander: Der geschriebene Film: Drehbücher des deutschen und russischen Stummfilms. - München: Schaudig & Ledig 1994. (= Diskurs Film. Bibliothek 6.)
Description:
 Especially on the expressionist film. Discusses, among others, Robert Wiene’s Das Cabinet des Dr. Caligari, Der Student von Prag by Stellan Rye and Paul Wegener, Henrik Galeen’s Der Golem, Der müde Tod, Fritz Lang’s Die Nibelungen and Metropolis, Fedor Ocep’s Zivoj trup (Der lebende Leichnam) and, in addition, the films and scripts of Thea von Harbou, Hans Janowitz and Georges Méliès. 
Index:
 Wiene, Robert 
 Rye, Stellan 
 Wegener, Paul 
 Galeen, Henrik 
 Lang, Fritz 
 Otsep, Fjodor 
 von Harbou, Thea 
 Janowitz, Hans 
 Méliès, Georges 
 Cabinet des Dr. Caligari, Das (1919) 
 Student von Prag, Der (1913) 
 Golem, Der (1914) 
 müde Tod, Der (1921) 
 Nibelungen, Die (1922-1924) 
 Metropolis (1925/1926) 
 Zivoj trup (1929) 
 Stummfilm ~ Silent Film 
 Expressionismus ~ Expressionism 
 Russland ~ Russia 
 Deutschland ~ Germany 
#22
Schwarz, Alexander: Der geschriebene Film: Drehbücher des deutschen und russischen Stummfilms. - München: Universität München, Institut für Deutsche Philologie, Dissertation 1994.
Description:
 Especially on the expressionist film. Discusses, among others, Robert Wiene’s Das Cabinet des Dr. Caligari, Der Student von Prag by Stellan Rye and Paul Wegener, Henrik Galeen’s Der Golem, Der müde Tod, Fritz Lang’s Die Nibelungen and Metropolis, Fedor Ocep’s Zivoj trup (Der lebende Leichnam) and, in addition, the films and scripts of Thea von Harbou, Hans Janowitz and Georges Méliès. 
Index:
 Wiene, Robert 
 Rye, Stellan 
 Wegener, Paul 
 Galeen, Henrik 
 Lang, Fritz 
 Otsep, Fjodor 
 von Harbou, Thea 
 Janowitz, Hans 
 Méliès, Georges 
 Cabinet des Dr. Caligari, Das (1919) 
 Student von Prag, Der (1913) 
 Golem, Der (1914) 
 müde Tod, Der (1921) 
 Nibelungen, Die (1922-1924) 
 Metropolis (1925/1926) 
 Zivoj trup (1929) 
 Stummfilm ~ Silent Film 
 Expressionismus ~ Expressionism 
 Russland ~ Russia 
 Deutschland ~ Germany 
#23
The Student of Prague (1913). In: The promise of cinema: German film theory, 1907-1933. Edited by Anton Kaes, Nicholas Baer, and Michael Cowan. - Oakland, California: University of California Press 2016. (= Weimar and now: German cultural criticism 49.) p. ?P.
Index:
 Rye, Stellan 
 Student von Prag, Der (1913) 
 Deutschland ~ Germany 
#24
Thompson, Kristin: "Im Anfang war ...": Some links between German fantasy films of the teens and the twenties / "Im Anfang war ...": Alcuni nessi tra i film fantastici tedeschi degli anni dieci e degli anni venti. In: Before Caligari: German cinema, 1895-1920 / Prima di Caligari: Cinema tedesco, 1895-1920. Edited by Paolo Cherchi Usai and Lorenzo Codelli. - Pordenone: Edizioni Edizioni Biblioteca dell’immagine 1990. pp. 138-161.
Description:
 Discusses, among others, Stellan Rye’s Der Student von Prag, Der Golem by Henrik Galeen and Paul Wegener, Rochus Gliese’s Der verlorene Schatten, Rübezahls Hochzeit by Rochus Gliese and Paul Wegener as well as Richard Oswald’s Hoffmanns Erzählungen and Unheimliche Geschichten. 
Index:
 Rye, Stellan 
 Galeen, Henrik 
 Gliese, Rochus 
 Oswald, Richard 
 Wegener, Paul 
 Student von Prag, Der (1913) 
 verlorene Schatten, Der (1921) 
 Rübezahls Hochzeit (1916) 
 Hoffmanns Erzählungen (1917) 
 unheimliche Geschichten (1919) 
 Golem, Der (1914) 
 Fantasy ~ Fantasy 
 Deutschland ~ Germany 
#25
Wegner, Hart L.: Literary influences on the earliest expressionist film: Der Student von Prag. In: West Virginia University Philological Papers 26. August 1980. [?D] pp. 1-6.
Description:
 On the expressionistic film by Stellan Rye and on the underlying script by Hanns Heinz Ewers. 
Index:
 Ewers, Hanns Heinz 
 Rye, Stellan 
 Student von Prag, Der (1913) 
 Expressionismus ~ Expressionism 
This literature list was generated on Friday, October 31, 2025
Do You have problems creating a proper list result or do You have a special inquiry? Then please let me know.
If You found mistakes or bugs, if You have any questions not answered at the faq site or if You know literature titles related to Your search that are not yet mentioned in the "Bibliography of Fantastic Film" feel free to send me an email with Your suggestions.


